Båtmässan

Igår var jag på förhandsvisning på båtmässan i Älvsjö. För min del var det mer intressant än vanligt. Detta berodde nog mer på mig än på mässan. Mitt seglingssug är på topp. Mycket på grund av:

Första stoppet blev framför Nacras nya F18-katamaran som säljs av Katamaranspecialisten. Nacran har en modernare design än exempelvis Hobie Tiger. Detta avspeglar sig framförallt i bredare och plattare skrov samt den negativa förprofilen. Skrovformen gör att båten planar lättare och förprofilen förbättrar vågtagning och förbättrar stabilitet när läpontonen dyker.

Andra stoppet tillägnades Pia L’Obry och Seafari. Pia har tagit in ytterligare en produkt i sitt sortiment. En 23-fots trimaran, Multi23. För cirka 250.000 SEK får man en trimaran designad av Van Peteghem Lauriot Prévost (VPLP). De har även designat Groupama som nyligen försökte slå Bruno Peyron och Roger Nilssons non-stoprekord runt jorden. Groupama kappsejsade visserligen men det berodde nog snarare på saknaden av Bruno Peyrons säkerhetstänk än dålig design. Multi23 levereras med storsegel, fock och genua på rulle, kolfiberroder, Harkenbeslag med mera. Innerutrymmet är minimalt och inget att sova i, annat för ett litet barn. Däremot kan man spänna två tält mellan mittskrovet och respektive sidoponton. Då sover man fint och fritt på trampolinen. Båten byggs i Kina.

Tredje stoppet gjordes framför en CB 66:a. Båten kostar lika mycket som Pias trimaran ovan men erbjuder å andra sidan extremt fartig och fysisk kappsegling i en tät entypsklass. Leverantören berättade att Volvo tillsammans med Svenska seglarförbundet och Sjöräddningssällskapet valt CB66 som båt för sitt nya arrangemang Volvo City Sailing. Arrangemanget är en miniatyr av Volvo Ocean Race med publiknära bankappsegling i tio städer runt om i Skandinavien. Det låter onekligen som ett mycket intressant arrangemang som lär främja seglingssporten i vårt land. Nytt för mig var också att den största samlingen CB66:or på ostkusten håller till i Viggbyholm vid Stora Värtan.

Fjärde stoppet gjordes framför en blå 26-fots segelbåt i retrodesign. En Finesse 26. Tjusiga linjer, optimerad för segling, enorm sittbrunn, fällköl och stor segelyta. Båten är ritad av Sven Hellström som bland annat vann Gotland Runt 1963 i en Fingal. Ni kanske kommer ihåg den klassiska bilden i Segling (Nr 7 2007) när tre man ålar sig på railen och Sven Hellström själv hukar sig djupt ner i sittbrunn med ögonen på telltales och handen på rorkulten.

Femte och sista stoppet gjordes i Mustomontern där jag fick en lektion i Mustos olika andningsmaterial. Gore-Tex, Breathable generation 2 och 1 i nämnd prisordning. Breathable är Mustos egna produkt medan Gore-Tex är just varumärket Gore-Tex. En smock i Gore-Tex kostar mer än dubbelt så mycket som en smock i Breathable generation 2. Frågan är hur stor skillnaden är i verkligheten. Återförsäljaren själv berättade att han ofta tränar i en Gore-Tex smock X-Large för att ha det varmt och gott medan han tävlar i en tightare Breathable smock i Largestorlek. Vid tävling kör han ändå neopren under och då spelar andningen inte lika stor roll. Det är blött under ändå.

This entry was posted in Reportage and tagged . Bookmark the permalink.
Relaterade inlägg:
    None Found
Comments
  • Markus 2008-03-01 at 13:35

    Härligt!
    Vad gör man om sitt Musto breathable helt enkelt inte funkar längre? Blir liksom genuint blöt rätt igenom nuförtiden. Blir väl till att köpa nytt.

    Ska nu ut till vår Homer för några sikaflex-meck.

    Jeppe – det är nu bestämt att vi hämtar Dehlern i Kiel den 25 april – counting on you!

  • Jesper Hoffstedt 2008-03-02 at 11:25

    Markus, jag skulle göra ett försök enligt tvättrådet ovan innan jag ger upp stället. Värm upp det rejält inte impregnering. Och vem vet, kanske sitter det trots allt lite gammalt salt från SM 2001 i några porer.

    Coun me in avseende Kiel 25 april.

  • Jesper Hoffstedt 2008-03-02 at 11:26

    Värm upp det rejält “innan” impregering ska det naturligtvis stå ovan. Inte inte.