Team Hoffstedt – min blogg om segling

2010-06-10

Watski 2 Star Baltic – Summering

Filed under: Shorthanded — Tags: , — Jesper @ 20:39

Förberedelser
Trots senare sjösättning än planerat kände vi oss väl förberedda inför start. Vi hann inte träna särskilt mycket ihop men har mailat och planerat desto mer. Efter tips från Anders Lewander plastade vi in utskrifter av bansträckningen med alla waypoints inlagda. Dessa tillsammans med polardiagram tejpade vi sedan upp i båten. Vi torrseglade också hela banan virtuellt i Google Earth innan. En mycket bra övning! En del träning hann vi också med. Vi hade i alla fall hissat alla segel och tränat en del manövrar. På det hela taget kände vi oss redo när det drog ihop sig till start klockan 19:30 onsdag 26:e maj.

Starten
Vi kom iväg helt okej i mitten av fältet. Med lite mer startträning tillsammans kunde vi varit mer aggresiva. Mittläget gav oss något störd vind på halvvinden ut mot Grässkärs fyr. De båtar som hade Code 0 drog ifrån en aning men fältet var fortfarande väldigt samlat.

Grässkärs fyr – Landsorts angöring
Vid Grässkärs fyr hissade vi vår stora gennaker. Att styra direkt på rhumbline blev för platt och jag tror vi seglade något mellanting mellan vår optimala skärning med gennakern och spinnakerbåtarnas kurs som bar mer direkt mot märket. Här halkade vi efter tätbåtarna i klassen. Rundningen av Landsorts angöring gjordes under nattens mörkaste timme och vi missbedömde avstånd och vinklar en aning varför vi fick göra några extra gippar med dålig vinkel på väg mot märket. Det kändes inte jättesnabbt och här skulle vi litat mer blint på navigationsinstrument än vår egen uppfattning om hur långt det var klart till den blinkande bojen.

Landsorts angöring – Visby
De cirka 70 distansen mot Visby blev en lång halvvindsbog för styrbords halsar. Den lilla reacher-gennakern åkte upp och ner några gånger men i stort var det genua och barber-haul som gällde. SailPlanner rekommenderade en överbåge söderöver för att slippa slå på slutet. Vi höll oss dock i stort sett till rhumbline vilket kändes rätt då vi misstänkte att SailPlanners förslag byggde på en ganska osäker prognos om ett vindskifte. SMHI pratade mest om lätta växlande vindar medan SailPlanner förutspådde ett motursvrid. Fem sjömil från Visby hamnade vi i bleke och låg och guppade en dryg timme medan många av våra klasskompisar låg förtöjda inne i Visby hamn. Det var inte mycket att göra åt. Kanske hade även de råkar ut för bleke. Vi höll humör och sockernivå uppe och tog oss in till Visby på bästa möjliga sätt.

Pitstop Visby
Den första etappen blev resultatmässigt vår sämsta. Vi seglade in som 71:a av 96 i totalen och 11:a av 16 i klassen. I Visby blev det ärtsoppa, snack med båtgrannarna, uppstädning i båten, väderuppdatering och två timmars välbehövlig sömn.

Visby – Västerviks angöring
Här hade vi mer vind i starten än toppbåtarna i klassen som startade en dryg timme före oss. Babords halsar, TWA 70-110, hela vägen till Västerviks angöring. Vi styrde rakt på märket hela vägen ner och växlade mellan stora och lilla gennakern beroende på vinkeln. Här plockade vi minst en halvtimme på toppbåtarna i klassen. Väl nere vid Västerviks angöring var det återigen dags för gipprundning under nattens mörkaste timme. Vi försökte men lyckades inte riktigt undvika misstaget från rundningen vid Landsorts angöring. Denna gång var det dock svårare då vinden vred och avtog ganska radikalt. Tror inte vi tappade så mycket denna gång.

Västerviks angöring – Ölands norra
Direkt efter rundningen låg vi och guppade i bleke och försökte söka oss ut till havs. Efter cirka en timme fyllde vinden på och vi fick en fin styrbordsbog upp till Ölands norra. TWA cirka 60 grader.

Ölands norra – Blå jungfrun
Kryss i strålande solsken och fyra sekundmeter upp till Blå jungfrun. Vi höll jämna steg med Max Matthiessen 2, Elan 310, och lyckades rycka lite från J/105 Enjoy. Vi försökte undvika motvrid för styrbords halsar nära Blå jungfrun när vinden följer med utmed ostsidan på Blå jungfrun och jag tror vi fick viss utdelning för det.

Blå jungfrun – Oskarshamn
Bekväm halvvind in till andra pitstoppet. Här var vi lite sena med att sätta lilla gennakern så J/105:an Enjoy gled om oss igen. När vi väl fått upp gennakern plockade vi en hel del på båtarna framför och ett gäng på tio båtar gick imål väldigt nära varandra. Kul inför sista benets start!

Pitstop Oskarshamn
Efter andra etappen hade vi seglat upp oss till 60:e plats i totalen men låg fortfarande 11:a i klassen. I Oskarshamn köpte vi Chorizo och fick nästan tre timmars sömn.

Oskarshamn – Blå jungfrun
Prognosen inför hemresan lovade syd till sydväst 7-11 sekundmeter och det blev en ganska skumpig halvvind ut till Blå jungfrun.

Blå jungfrun – Gustav Dalén
Det kändes som att vinden mojnade efter Blå jungfrun men förmodligen var det bara att vi föll av. Stora gennakern upp och en kurs för styrbords halsar precis norr om Ölands norra spets. Vi gippade till babord strax innan Ölands norra och seglade flera timmar inom två hundra meter från Max Matthiessen 2, Elan 310. Strax innan Västerviks angöring gippade vi till styrbord. Ut till havs. Vinden var sydlig och till natten lovades vrid till sydväst och ökande så vi gippade för att senare kunna gippa tillbaka till babord med bättre skärning. Dessutom såg det ut att blåsa mindre inne vid land. Vid midnatt gippade vi tillbaks till babord och vinden började öka uppåt stadiga 20 knop med byar upp till 26. Härliga surfar och skönt driv i båten. Vid halv tre på morgonen blev vi upphunna av ett regnväder med kraftiga byar. Vi luftade ur storen nästan helt och flög fram med stora gennakern.

Efter ett för snabbt rorsmansbyte, mörker, regn och trötthet broachade vi ganska kraftigt. Efter några försök kom vi upp igen men hade då gennakern några varv runt förstaget. Efter mycket kämpande fick vi ner seglet men var fysiskt utmattade och väntade en halvtimme innan vi bestämde oss för ett försök med lilla gennakern. Just då vred vinden mer mot väst än utlovat och det blev för brant att sätta.

Gustav Dalén – Oxelösund
Efter rundningen av Gustav Dalén var det bara att lova upp och tugga på de sista sjömilen in till slutmålet i Oxelösund. Det blev ett tiotal slag och en härlig känsla av att snart vara framme infann sig.

Målgång
Vi fortsatte trenden att segla upp oss och avslutade på en 51:a plats av 96 startande i totalen och 10:a av 16 i klassen. Bara 15 sekunder efter 9:an Mia-T, en First 36.7.

Sömn
Förutom sovpassen i samband med pitstoppen försökte vi sova regelbundet under seglingen. När trim, strategi och taktik kändes under kontroll gick en av oss och la sig. Vi ställde klockan på två timmar och skiftade därefter förutsatt att trim, strategi och taktik fortfarande var i ordning. Så fort det behövdes väckte vi den andra personen för att hela tiden hålla maximal fart i båten. I shorthanded tycker jag det funkar väldigt bra att ta två timmar från och med att man ligger i kojen istället för att ha fasta tider för skiften. På så vis behöver man inte stressa i kojs för att hinna sova så mycket som möjligt på sin frivakt. Istället kan man i lugn och ro lägga tid på matlagning, städning i båten och routing. För att sedan sova.

När vi pratade med andra besättningar i bastun efteråt verkade det som att vi sovit mer än de flesta. Kanske seglade vi sämre när vi bara vara en man på däck. Å andra sidan var vi förmodligen piggare. Dessutom använde vi autopiloten ganska flitigt så den som seglade hade tid för trim och navigering.

Mat
Vi hade förberett med ett antal matiga pastasallader och en rejäl låda med proteinkakor, mineralersättning(sugtabletter) och hasselnötter. Vi hade även förbeställt ett antal frusna matlådor. Mot sjösjuka hade vi också med oss pepparkakor och ingefära. För att undvika uttorkning och ständiga toalettbesök blandade vi resorb i några av våra vattenflaskor. Jag som brukar sluka vatten och kissa lika mycket upplevde att detta fungerade väldigt bra.

Kläder
Vi viktoptimerade inte på klädfronten och jag hade med mig dubbla seglarställ och trippla underställ. Allt användes inte men hade det varit hårdare väder hade det varit skönt att byta underställ i pitstoppen. Nätterna var riktigt riktigt kalla och jag hade stor nytta av min Ursuit-torrdräkt. Ett helt suveränt plagg som jag upplevde andades bättre än allt annat jag testat. Det är en stor trygghet att vara helt tät kring fötter, hals och armleder. Särskilt under shorthanded. På nätterna hade jag ett ylleunderställ underst. Sedan en X-Tex Finnfill Light och ytterst själva torrdräkten. Jag höll mig varm!

Lärdomar

  • Använd instrumenten mer än känslan vid rundningar i mörker.
  • Var noggrannare med gedigen överlämning till nästa rorsman i hårdare undanvind och mörker.
  • Krana mer i backstagen i lätt kryss på platt vatten. Detta lärde vi oss först under Westervik Shorthanded Race.
  • Resorb i vattenflaskan funkar fint.
  • Varma kläder, bra mat, sömn och aktiv segling gör seglingen roligare.

70 Comments »

  1. Just want to say your article is as astounding.

    The clearness in your publish is just excellent and that i can assume
    you’re knowledgeable on this subject. Well together
    with your permission allow me to grab your feed
    to stay updated with imminent post. Thanks 1,000,000 and please continue the
    enjoyable work.

    Comment by sip77 slot — 2023-07-17 @ 11:19

  2. My brother recommended I might like this blog. He was once totally right.
    This publish actually made my day. You cann’t consider simply how much time I had spent for this information! Thank
    you!

    Comment by 마이핀 — 2023-07-18 @ 20:39

  3. Thanks , I have just been searching for information approximately this topic
    for ages and yours is the greatest I have came upon till now.
    But, what concerning the bottom line? Are you certain about the source?

    Comment by MAKANOI — 2023-07-20 @ 23:42

  4. What’s Going down i am new to this, I stumbled upon this I
    have found It absolutely helpful and it has aided me out loads.

    I’m hoping to contribute & assist other customers like its aided me.
    Good job.

    Comment by joker slot — 2023-07-22 @ 01:17

  5. I’ve been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article
    like yours. It is pretty worth enough for me.
    In my opinion, if all web owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

    Comment by Visa Application Online — 2023-07-27 @ 22:09

  6. Thank you, I’ve just been looking for information approximately this topic for ages
    and yours is the best I’ve came upon so far. However, what about the bottom line?
    Are you sure concerning the supply?

    Comment by slot online — 2023-08-02 @ 07:50

  7. What’s up, after reading this amazing paragraph i am as
    well delighted to share my experience here with colleagues.

    Comment by NEVADA FAKE ID — 2023-08-17 @ 16:15

  8. This really answered my problem, thank you!

    Comment by golden goose outlet — 2023-08-20 @ 12:13

  9. WONDERFUL Post.thanks for share..more wait .. ?

    Comment by kyrie shoes — 2023-08-21 @ 10:27

  10. Hello! I just wish to give an enormous thumbs up for the good info you might have right here on this post. I will probably be coming again to your blog for extra soon.

    Comment by goyard — 2023-08-22 @ 09:28

  11. Oh my goodness! an amazing article dude. Thank you Nonetheless I am experiencing concern with ur rss . Don抰 know why Unable to subscribe to it. Is there anyone getting similar rss drawback? Anybody who knows kindly respond. Thnkx

    Comment by chrome hearts — 2023-08-23 @ 08:02

  12. After study just a few of the weblog posts in your website now, and I actually like your way of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and might be checking back soon. Pls try my website online as properly and let me know what you think.

    Comment by hermes belt — 2023-08-24 @ 07:20

  13. Can I simply say what a aid to seek out someone who truly is aware of what theyre talking about on the internet. You definitely know how to carry an issue to mild and make it important. Extra people have to read this and perceive this aspect of the story. I cant believe youre not more well-liked because you definitely have the gift.

    Comment by fear of god — 2023-08-25 @ 06:48

  14. Your house is valueble for me. Thanks!?

    Comment by kyrie 8 — 2023-08-26 @ 06:29

  15. There is noticeably a bundle to find out about this. I assume you made sure good points in features also.

    Comment by kd 14 — 2023-08-27 @ 08:31

  16. Good post. I learn one thing tougher on totally different blogs everyday. It’s going to always be stimulating to read content from different writers and apply slightly something from their store. I抎 choose to use some with the content material on my blog whether you don抰 mind. Natually I抣l provide you with a hyperlink in your net blog. Thanks for sharing.

    Comment by jordan outlet — 2023-08-28 @ 10:16

  17. I want to voice my passion for your kindness for those people that really need help on this particular question. Your real dedication to passing the solution across ended up being exceptionally interesting and has frequently permitted women much like me to reach their targets. Your entire useful instruction means a whole lot a person like me and even further to my office colleagues. Warm regards; from all of us.

    Comment by golden goose sale — 2023-08-28 @ 19:12

  18. This is the suitable blog for anybody who needs to search out out about this topic. You understand so much its nearly exhausting to argue with you (not that I actually would need匟aHa). You undoubtedly put a brand new spin on a subject thats been written about for years. Nice stuff, simply great!

    Comment by palm angels hoodie — 2023-08-29 @ 11:50

  19. This really answered my drawback, thanks!

    Comment by curry 6 shoes — 2023-08-30 @ 14:43

  20. This actually answered my drawback, thank you!

    Comment by paul george shoes — 2023-08-31 @ 20:47

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Powered by WordPress