Palma – Valletta | Bilder

img_7130.jpgMitt tredje seglingsäventyr med Talanta blev också det lugnaste. Ett högtrycksbetonat väderläge gav behagliga vindar på 3 till 9 sekundmeter vilket i sin tur inbjöd till umgänge, skojande, naturupplevelser och gott om sömn. En riktigt härlig transportsegling på 600 sjömil och drygt fyra dygn i Medelhavsvärme. Förutom jag och Micke Ryking var den finurlige Anders Bergmark med ombord. Han är expert på hållfasthet och förutom att rita och bygga båtar och master skrev han på 70-talet en avhandling om hållfasthet i människoryggen. Med den bakgrunden fanns det mycket kul att diskutera under vaktpassen.

Efter att ha rundat Mallorca satte vi kurs mot Sardiniens södra udde, 270 sjömil österut, vilken vi nästan sträckte upp till på en styrbordsbog. Sen blev det några slag runt Sardinien innan vi styrde vidare mot Siciliens västra spets, 180 sjömil österut. Fortfarande sträckbog men även en del stiltje som vi tog oss igenom per motor.

Väl i höjd med Sicilien vred vinden mot väst och vi kunde sätta ‘Grand spi’ och skära ner mot Afrika för att sedan gippa mot Malta 150 sjömil åt sydost. Precis innan det var dags att gippa österut mot Malta lyckades vi broacha och samtidigt få till timglaset “from hell”. När vi tillslut fick ner spinnakern påminde den om ett hårt rullat rullsegel, se bild nedan. Vinden hade ökat till 9 sekundmeter och efter gippen nöjde vi oss med ‘Petit spi’ för att kunna trolla ut timglaset i lugn och ro i hamn, så kan man göra när det inte är kappsegling. ‘Medium spi’ hade tyvärr skörats på transporten från Portugal så det blev en ‘safe ride’ till Malta samtidigt som vi fick chansen att gå i Mickes splitsskola.
Malta välkomnade oss med delfiner, soluppgång och en vacker silhuett.

Sammanfattningsvis var det ännu ett fantastiskt äventyr med Talanta. Problemet är bara att man aldrig kan få nog :). Än en gång ett stort tack till familj och alla barnvakter som ger mig möjligheten att komma ut på de stora haven. Även ett stort tack till Ryking Ocean Racing för alla upplevelser. Och grattis till utnämningen “årets havskappseglare“. Och klassvinsten i Middle Sea Race. Det går bra för Talanta!!!

En haj bland hermelinerna i Palmas gästhamn.

Nytt fall till den lilla spinnakern.

Vackert sällskap på väg ut från Palma.

Hajen tar i och känner sig redo för 600 nya distans.

En ständigt närvarande natur.

Utsikt från stickkojen där jag slog läger.

De relativt lätta vindarna gav tid till småfix.

Månuppgång rakt i öster.

Night mode.

Precis som vi skymtade Sardinien offentliggjordes att Micke blivit utsedd till årets havskappseglare hemma i Sverige. Fantastiskt kul och välförtjänt!

Fina klippor och nån slags landmärke på Sardinien.

Ryking Ocean Racings splitsskola.

Mer natur, fantastiskt stämningsfulla moln.

Jag får aldrig nog av att titta upp längs det svarta storseglet och de dubbla vindmätarna (en i reserv).

Då och då dök det upp en sköldpadda mitt ute i havet.

Härliga nattpass…

…med göttiga nattmackor.

Den här pråmen ville inte väja för segelbåt. Och Micke ville inte väja för pråm.

Efter pråmduellen kom vi nära en trålare som ropade upp oss på VHF:en för att säkra sin fångst.

193 kvadrat spinnaker från Gransegel.

Vi skymtade Malta i gryningen torsdag 20:e oktober.

Vacker entré.

193 kvadrat hårt rullat timglas.

Resterna efter Talantas berömda T-Punsch(Rom, lime och rörsocker).

This entry was posted in Class40 and tagged , , , . Bookmark the permalink.
Relaterade inlägg:
Comments
  • Niclas 2016-10-28 at 16:14

    ser härligt ut Jesper!!

  • Erik Barkefors 2016-10-28 at 17:11

    Kul läsning! Timglas är ingen höjdare, hoppas ni fick ut det utan att behöva ta fram kniven…
    Är navmodulen upphängd så den kan pendla i sidled?

  • Jesper 2016-10-28 at 17:23

    Mycket riktigt, navmodulen går att pendla. Timglaset fick vi upp. Med strumpan får man en svirvel i toppen vilken snurrar rejält när den väl fått skruv.

  • Anders B 2016-10-29 at 20:35

    Jo – precis just så var det!

  • Markus 2016-11-01 at 12:14

    Fina bilder och god läsning. “Skära ner mot Afrika” – det låter liksom… stort. Och kul.

  • Jesper 2016-11-01 at 13:56

    Inte varje dag man hamnar på den kanten…

  • Erik Barkefors 2016-11-01 at 20:43

    Nu har du seglat en bit i både Pogo 40 S2 och S3. Hann du märka några skillnader?

  • Jesper 2016-11-02 at 19:11

    Tyvärr hann jag aldrig provtrycka S3:an i närheten av det sätt som jag fått göra med S2:an så jag har svårt att dra några slutsatser mer än det jag läst mig till. S3:an har flyttat fram den genomslittliga fribordshöjden, sänkt vantspridare och satt radarn på minmåttet för att sänka tyngdpunkten samt flyttat maxbredden ännu längre akteröver. Och så var just den S3:a jag seglade, Nivea 138, helt proppfull med antalringar vilket ju var läckert i sig :)